"Joga dla początkujących"? - tak, ale początki zawsze są trudne. Prawda? Przypomnij sobie wszystkie swoje pierwsze razy, a teraz weź głęboki wdech i idź do przodu, próbuj, nic nie ryzykujesz.

Pierwsze zajęcia jogi mogą budzić różne emocje od ciekawości po lęk o to jak wypadniemy. I tutaj mam dla Ciebie dobrą wiadomość, nikt nie będzie na Ciebie patrzył, każdy ma swój własny skrawek maty i praktykę do wykonania. Nie ma powodu do wstydu, powinna rozpierać Cię duma, że próbujesz, działasz i walczysz o lepsze jutro.

Najważniejszym jest będzie wybranie odpowiednich zajęć jogi dla siebie. Zwróć uwagę na poziom i wybierz zajęcia z jogi dla początkujących. Zbyt wysoki poziom potrafi bardzo szybko zniechęcić, nie wspomnę już o możliwych kontuzjach.


Joga dla początkujących


Jaki styl Jogi wybrać? 

W kolejnym kroku wybierz odpowiedni styl jogi dla siebie. Odpowiedz sobie na pytanie czy jesteś zainteresowana/-y jogą bardziej dynamiczną, intensywną w której szybko przechodzisz pomiędzy kolejnymi asanami ( pozycjami jogi) ? Czy też wolisz bardziej spokojną, a może nawet bardziej relaksującą praktykę? 

  • zajęcia z asthanga joga, czy też vinyasa joga będą odpowiednie dla Ciebie jeśli chcesz się mocno spocić, masz dobrą kondycję i lubisz bardziej wysiłkowe ćwiczenia.
  • zajęcia z hatha joga, yin joga sprawdzą się gdy Twoim celem będzie bardziej spokojna, a nawet relaksująca praktyka ( yin joga).
  • joga kręgosłupa będzie świetna dla Ciebie gdy masz pracę siedzącą i problemy z zachowaniem prawidłowej postawy.
  • joga nidra to ten rodzaj jogi, który pracuje z podświadomością, tutaj leżymy bez ruchu i podążamy za wskazówkami nauczyciela.
  • joga kundalini jest rodzajem jogi najbardziej transformującej, pracującej z energią na wielu poziomach, krije ( poszczególne ćwiczenia) mogą wydawać się dziwne, ale zapewniam są niezwykle skuteczne.

Jak przygotować się do pierwszych zajęć jogi ?

Najpóźniej 3 godziny przed zajęciami jogi zjedz ostatni lekki posiłek. Wiele asan ( ćwiczeń ) to pozycje skrętne, pracujące z narządami jamy brzusznej, detoksykujące. Pełny żołądek w takim przypadku będzie stanowił dużą przeszkodę, spowoduje dyskomfort, a nawet mdłości.

Zadbaj o prawidłowe nawodnienie i najlepiej weź ze sobą butelkę z wodą. W trakcie praktyki, może okazać się bardzo przydatna.

Co wziąć ze sobą na zajęcia jogi?

Szkoła jogi najczęściej zapewnia wszystkie niezbędne akcesoria do praktyki jogi. Na sali zwykle znajdziesz maty do jogi, kostki do jogi czy paski do jogi. Niemniej jednak myślę, że większy komfort, szczególnie w czasach pandemii będziesz miała/-ł zabierając ze sobą własną matę do jogi, która zapewni Ci odpowiednia higienę. Nie wspomnę już, że zwykle jakość dostępnych w szkołach mat nie jest zachwycająca. Kolejną korzyścią posiadania własnej maty do jogi jest również możliwość podjęcia praktyki własnej w domu.

Zabierz ze sobą również ręcznik do jogi do ocierania potu jeśli zapisałaś/-eś się na zajęcia bardziej dynamiczne oraz butelkę na wodę.

Przyjedź na zajęcia wcześniej.

Wybierz się na pierwsze zajęcia z jogi bez pośpiechu, bądź przed czasem. Umożliwi Ci to zajęcie dobrego miejsca, najlepiej z przodu, dzięki czemu skorzystasz z asysty nauczyciela i będziesz lepiej widziała/ -ał pokazywane asany. Dodatkowo zyskasz możliwość zapoznania się z osobą prowadzącą, która zapewne zapyta Cię o Twoja kondycję zdrowotną.

Teraz nie pozostaje Ci już nic więcej jak tylko cieszyć się ze swoich pierwszych zajęć jogi. Powodzenia!


Namaste